2024.05.19.

Stroll brutális balesete és a Red Bull fiaskója után így fest az év legdrámaibb F1-es rajtrácsa

Fotó: Mark Thompson / Getty Images / Red Bull Content Pool

Messze az év eddigi legfurcsább rajtfelállását hozta a Forma-1-es Szingapúri Nagydíj időmérő edzése. Az még a kisebbik meglepetés, hogy Carlos Sainz zsinórban második pole-ját szerezte, az igazán döbbenetes fordulatnak inkább a Red Bull szenvedése tekinthető. Még az idei évet toronymagasan domináló Max Verstappen sincs ott az első tízben, az autóját rommá törő Lance Stroll pedig a rajtrácson sem lesz ott.

Még sehol nem volt ekkora a bajban az idei Forma-1-es szezonban egyeduralkodó Red Bull, mint a Szingapúri Nagydíjon. Már a pénteki szabadedzések során érezhető volt az év első 14 futamát letaroló RB19-es gyengélkedése, a versenyzők rendre az autó egyensúlyára, illetve vezethetőségére panaszkodtak. Az viszont csak az időmérő edzésre kristályosodott ki, hogy rosszabb a helyzet, mint azt korábban a csapat képzelte: végül egyik autójával sem jutott el a Q3-ig a bajnokcsapat, így a kétszeres vb-győztes címvédő Max Verstappen csak a 11., míg Sergio Pérez a 13. rajtkockát foglalhatja el a vasárnapi futam előtt.

Verstappent az időmérő utolsó szakaszából ráadásul a Red Bull tartalékpilótája, az AlphaTaurinál a három héttel ezelőtti holland hétvégén megsérült Daniel Ricciardót helyettesítő Liam Lawson ejtette ki. Újabb bravúrjának köszönhetően az új-zélandi újonc pályafutása harmadik F1-es hétvégéjén egészen a Q3-ig menetelt. A hollandnak viszont a csúfosan sikerült kvalifikáció után jelenése volt a zöldasztalnál, mivel három feltartásos ügyben is vizsgálták. Az egyikért semmit nem kapott Verstappen, a másik két eset miatt pedig figyelmeztették – érdekesség, hogy az egyiknél az AlphaTauri másik pilótáját, Cunoda Jukit tartotta fel, ám a faenzai csapat képviselői meg sem jelentek a meghallgatáson.

Fotó: Mark Thompson / Getty Images / Red Bull Content Pool

Az új szabályok vágták el a Red Bullt?

Habár korábban a Mercedes-érában is volt rá példa, hogy a szokottnál lényegesen gyengébben muzsikáltak Lewis Hamiltonék Szingapúrban, napvilágot látott egy olyan teória, miszerint a Red Bull váratlan formaromlása a hétvégén életbe lépett technikai direktívának tulajdonítható. Ennek lényege, hogy mostantól a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szigorúbban ellenőrzi, hogy a csapatok betartják az első szárnyak hajlékonyságára vonatkozó szabályokat.

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke azonban tagadta a szombati nap végén, hogy erről lenne szó. „Lényegében ez ugyanaz az autó, mint amivel két hete Monzában és egy héttel előtte Zandvoortban is voltunk” – szögezte le a Sky Sports F1-nek nyilatkozva.

Bármi is az igazság a Red Bull 180 fokos fordulata mögött, a szingapúri kisiklás belerondíthat a Milton Keynes-iek eddig makulátlan vasárnapi mérlegébe. Azzal, hogy egyik RB19-es sem rajtol az első tízből, továbbá a szingapúri pályán – még az idei évre eszközölt, ideiglenes átalakításokkal együtt is – nehéz előzni, várhatóan megszakad Max Verstappen 10 futamon át íródó győzelmi sorozata, az pedig a tavalyi Sao Pauló-i Nagydíj óta először fordulhat elő, hogy nem egy Red Bull látja meg elsőként a kockás zászlót.

Stroll úgy lezúzta az Aston Martint, hogy nem is indul vasárnap

A kvalifikáció másik lényegi mozzanata Lance Stroll balesete volt. A kanadai versenyző a Q1 végén annyira igyekezett az utolsó körében, hogy az utolsó kanyar kijáratánál elveszítette az uralmát az autója felett, és óriási sebességgel csapta falnak az Aston Martint. Stroll szinte azonnal kikászálódott a roncsból, és ugyan az orvosok engedélyezték a vasárnapi indulását, a 24 éves pilóta a csapatával közösen végül úgy döntött, nem áll rajthoz.

Órákkal a rajt előtt így közleményben jelentette be az Aston Martin, hogy Stroll inkább a jövő hétvégi Japán Nagydíjra koncentrál, és addigra próbál teljesen a felépülni. Azt is megjegyezte a csapat, hogy a baleset miatt óriási feladattal néznek szembe, így viszont a javításokra is lényegesen több idő marad. Az autót állapotát elnézve szükség is lesz rá, mivel akkora erejű volt a becsapódás, hogy a bal első kerék szinte azonnal leszakadt az AMR23-ról.

Ez lehet a Ferrari nagy esélye?

A Red Bull „kiválásával” a vártnál szorosabb csatára volt kilátás a Szingapúri Nagydíj időmérő edzésének hajrájában, amiben végül a Ferrari versenyzői, a mercedeses George Russell és a mclarenes Lando Norris küzdhetett a pole-ért. Köszönhetően annak, hogy a végén is tudott javítani, a csatából végül Carlos Sainz jött ki győztesen, aki így a múlt hétvégi Olasz Nagydíj után ismét az élről várhatja a piros lámpák kialvását. Az ötödik rajtelsőségét szerző spanyol mellől azonban ezúttal nem Leclerc, hanem George Russell indulhat, míg a második soron Leclerc és Norris osztozhatnak.

A leintést követően mind Sainz, mind pedig Leclerc előrelépésről beszélt a Ferrari esetében, sőt, a monacói kiemelte, az, hogy az SF-23 az ázsiai városállam utcai pályáján is ennyire magára talált, „jó jel” lehet a jövőre nézve. Ez azonban egyelőre csak kezdeti előnyt jelent, legalábbis a Mercedesnek is biztosan lesz néhány szava az első helyhez. George Russell ki is kotyogta, a taktikájuknak köszönhetően megspóroltak egy szett közepes keverékű gumit a versenyre – s az előző versenyekről ismertté vált, hogy a versenytempó mellett a gumikezelés a Ferrari másik gyengéje.

Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

Meglehetősen színes volt a Q3 résztvevőinek összetétele, mivel a Ferrari mellett csak a Mercedes és a Haas képviseltette magát két autóval a legjobb tíz között. Ennek megfelelően Lewis Hamilton és Kevin Magnussen a harmadik sorba kvalifikált, megelőzve az egyetlen épségben maradt Aston Martinnal hetedik Fernando Alonsót. Esteban Ocon (Alpine), Nico Hülkenberg (Haas) és a már említett Lawsonnal lett végül teljes a sorrend. Az AlphaTauri újonca mellett érdemes kiemelni Oscar Piastrit is, csak őt mint az időmérő nagy vesztesét. A McLaren ausztrálja ugyanis a Q1 végén Stroll bukása miatt pont nem tudott javítani, így csak a 17. lett – pedig Norris teljesítményét látva akár ő is harcban lehetett volna a legjobb pozíciókért.

A Forma-1-es Szingapúri Nagydíj rajtsorrendje

Az már biztos, hogy csak 19 autón indul Szingapúrban, Stroll kihagyja a versenyt.

Mivel a megszokott 5,063 helyett csak 4,94 kilométer a szingapúri pálya hossza, eggyel több, 61 helyett 62 kör vár a Forma-1-es mezőnyre. A 14. Szingapúri Nagydíj magyar idő szerint vasárnap 14 órakor rajtol, és az M4 Sport közvetíti élőben.