2024.10.03.

Így szorítanák vissza a Forma-1-es pilótáknak fájó jelenséget

Fotó: Andy Hone / LAT Images (Pirelli F1 Media)

Nemcsak az idei, de a jövő évi Forma-1-es szezont érintő szabályváltozásokban is központi fókusz jut a delfinezés, illetve annak megszüntetése. 2023-ra a Brit Nagydíj rajtjánál történt horrorbaleset is változásokat eredményez majd.

Az idei Forma-1-es szezon bevezetett szabályváltozások bevezetésével tért vissza a delfinezés, pattogás a bajnokságba, ami utoljára az 1980-as években, a szívóhatású autók utolsó éveiben jelentett fejfájást a csapatoknak. Ezúttal is több csapat, versenyző panaszkodott a jelenségre, melynek visszaszorítására külön technikai direktívával is előálltak, ám annak éles bemutatkozását folyamatosan halasztotta a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA).

Jelen állás szerint a nyári szünet utáni versenyen, a Belga Nagydíjon már életbe lép a szigorítás. Ugyanakkor időközben lényegesen visszaszorultak a panaszos hangok, sőt, a Ferrari azt állítja, sem a Brit, sem pedig az Osztrák Nagydíjon nem volt gondjuk a delfinezéssel. Mattia Binotto, a maranellóiak csapatfőnöke leszögezte azt is, „elég biztos benne”, hogy a következő két versenyen sem okoz majd problémát.

A héten ülésezett a Forma-1-es technikai tanácsadói bizottság, melynek nyomán az FIA megerősítette, nem fog változtatni korábban bemutatott direktíváján. A RaceFansnek eljuttatott közleményében a szövetség reméli, ezzel megoldódnak a jelenséggel járó kellemetlenségek, mivel „ez lényeges biztonsági kérdésnek tekinthető”. Annak közelmúltbéli visszaszorulása kapcsán a felügyelőtestület álláspontja az, hogy olyan pályák követték egymást a versenynaptárban, melyek egyébként is arra lehetett számítani, hogy alacsonyabb lesz a hatás, mint a korábbiakban.

„A következő hónapokban olyan versenyekre kerül sor, melyeken ez a hatás várhatóan ismét nagyobb lesz” – írják. Az is kiderült az FIA tájékoztatásából, hogy az augusztus végén érkező ellenőrzésekkel nemcsak a pattogást akarják mérsékelni, de szigorúbban fogják ellenőrizni a padlólemezeket is. A szervezet azonban „rövid távú megoldásként” tekint a függőleges mozgás mértékére kihegyezett ellenőrzésekre, amit jól mutat, hogy 2023-tól újabb változások jönnek.

Ezek részeként a következő idénytől 25 milliméterrel megemelik a padlóélek magasságát, ahogyan a padlólemez alatti diffúzorok – más nevükön kétoldali Venturi-csatornák – torkolatának is feljebb kell kerülniük. Az FIA emellett szigorúbb ellenőrzések keretében vizsgálják a padlólemezek oldalirányú elhajlását, az aerodinamikai oszcillációt, rezonanciát pedig pontosabb érzékelőkkel fogják számszerűsíteni.

Az ülésen viszont a delfinezésen túl Csou Kuan-jü silverstone-i horrorbukásával is foglalkoztak, és miután a kínai Alfa Romeóján a bukókeret is eltört, úgy döntöttek, jövőre az azok kialakítására, vizsgálatára vonatkozó előírásokat is szigorítani fogják, ám ennek mikéntjét egyelőre nem részletezték.