Balhé a színfalak mögött: Vettelt megbüntették

Fotó: Steven Tee / Motorsport Images (Aston Martin F1 Team)
A Forma-1-es Osztrák Nagydíjon sem volt felhőtlen a versenyzők és az FIA-irányítás kapcsolata: Sebastian Vettel idő előtt el is hagyta az eligazítást, ami miatt később elővették.
Korántsem zajlott békés keretek között a Forma-1-es Osztrák Nagydíj versenyzői eligazítása a pénteki esti órákban. Úgy tudni, éles ellentét alakult ki a pilóták és a versenyirányítás között, mivel a döntéshozatalokat övező következetlenség azután sem szűnt meg, hogy Michael Masi menesztésével Eduardo Freitas és Niels Wittich váltásban látják el a versenyigazgatói feladatokat.
Miután ezzel kapcsolatos frusztrációjának hangot adott, kiviharzott a megbeszélésről Sebastian Vettel. A négyszeres világbajnokot emiatt be is idézték, mondván, „a versenyzők nem távozhatnak szabadon, amikor akarnak”, így szabályszegésnek minősül – olvasható a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) által kiadott dokumentumban.

Azóta az Aston Martin német pilótája és Wittich találkoztak, előbbi pedig bocsánatot kért korábbi viselkedéséért. Ettől függetlenül nem úszta meg büntetlenül a színfalak mögötti balhét: 25 ezer eurós felfüggesztést szabadtak ki Vettelre, vagyis amennyiben megismétlődik az eset még a szezon vége előtt, ki is kell fizetnie a büntetést.
Megszólalt a témában George Russell is a versenyzők érdekvédelmi szövetségének (GDPA) igazgatójaként. A Mercedes pilótája egyetértett abban, hogy változásra van szükség, kezdve azzal, hogy ismételten csak egy személyt kellene kinevezni versenyigazgatónak. Russell szerint így ugyanis nehezebb megbeszélni az előző hétvége történéseit is – ahogyan arra most sem volt lehetőség, hiszen Freitas jelenleg Monzában, az endurance-világbajnokság (WEC) tartózkodik versenyigazgatói minőségben.
A fiatal brit szerint az is problémát jelent, hogy a pályák kialakítása teret enged a véleményes helyzeteknek. Ennek kapcsán rámutatott arra, hogy amíg a múlt hétvégén Silverstone-ban sokkal szabadabb volt a verseny, addig a Red Bull Ringen már az is gondot okozott, hogy döntsenek arról, elvegyenek-e egy kört a pálya leszélesítése miatt, vagy sem.

„A problémák kiváltó okával kell foglalkoznunk” – jelentette ki Russell. „A pályahatárok megszegése esetében a kiváltó ok maga a pálya. Amíg azok kialakításával nem kezdünk valamit, addig ez sem fog megoldódni. Ausztriában a 4-es kanyarban sosem lesz ilyen probléma, ellenben az 1-es kanyarban vagy Silverstone-ban mindig.”
Hét versenyzőt vizsgáltak a sprint után
A leintést követően még órákig bizonytalan volt az Osztrák Nagydíj sprintjének végeredménye, ezzel együtt pedig a vasárnapi futam rajtsorrendje. Nem kevesebb mint hét versenyzőt idézték be, igaz, nem a vitatémát képező pályaelhagyások miatt, hanem a második felvezető körön elhangzott rádióüzenetek miatt.
Russellt, Sergio Pérezt, Esteban Ocont, Mick Schumachert, Daniel Ricciardót, Lance Strollt és Vettelt is vizsgálták, de az érintett csapatok képviselőivel folytatott meghallgatások alapján végül senkit sem büntettek meg. Az ügymenet folyamán a Sportszabályzat 33.1-es pontjára hivatkoztak, mely kimondja, hogy „a versenyzőnek egyedül, külső segítség nélkül kell vezetnie az autót”.
Forrás: BBC, RaceFans, RacingNews365.com