2024.10.03.

Leteknősözték a Forma-1 biztonsági autóját, nem hagyta szó nélkül az FIA

Fotó: Glenn Dunbar / Motorsport Images (Aston Martin)

Közleményben reagált a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA), miután a Forma-1-es Ausztrál Nagydíjat követően több versenyző is kifogásolta a biztonsági autó tempóját. Legalábbis az Aston Martinét.

Mint ismert, a tavalyi év óta a Mercedes és az Aston Martin felváltva biztosítja a biztonsági és orvosi autókat a Forma-1 számára. Idén az Aston Martin a 23-ből 12 hétvégén látja el a feladatot, kezdve a múlt hétvégi Ausztrál Nagydíjjal. A melbourne-i futamot ugyan végül könnyedén nyerte Charles Leclerc, a második újraindításnál kis híján elvesztette vezető pozícióját. A Ferrari monacóija ezt utólag azzal magyarázta, hogy előtte az Aston Martin Vantage-dzsel nem tudott elég jó tempót diktálni Bernd Mayländer.

Leclerc-en kívül a regnáló világbajnok Max Verstappen is szót emelt a biztonsági autó tempója miatt. A holland szerint emiatt érezhetően kisebb volt a tapadás, amint meglengették a zöld zászlókat. „Olyan volt, akár egy teknős. Hihetetlen… Nem értem, egy szakaszon, ahol nem volt már sérült autó, miért kell ennyire lassan menni” – nehezményezte a Red Bull pilótája. Megjegyezte, szerinte sokkal gyorsabb a Mercedes biztonsági autója, mivel aerodinamikai szempontból is előnyösebb a kialakítása.

Nem az a biztonsági autó feladata, hogy gyorsan menjen

Csütörtökön hosszas közleményben reagált az FIA a biztonsági autó körül felmerült problémára, melyből kiderült, nem lát kivetnivaló a helyzetben. Leszögezték: a biztonsági autó a versenyzők, a pályabírók és -munkások biztonságáért felel, a fázisok lebonyolításánál pedig számos szempontot figyelembe kell venni. Ezek közé tartozik, hogy a biztonsági autó tempóját valójában nem is az adott típus teljesítménye, hanem a versenyirányítás határozza meg.

Az FIA arra is kitért, hogy az Aston Martin és a Mercedes is kellően felkészített autót bocsátott a széria rendelkezésére, melyek bármilyen körülmények között képesek ellátni a feladatukat, azok jól képzett személyzetével együtt. Ezzel szemben a szövetség álláspontja szerint másodlagos, hogyan hat a biztonsági autó a mögötte lévők sebességére. Sőt, a versenyzőknek kell felelniük azért, hogy a körülményeknek megfelelő sebességgel, biztonságosan vezessenek.

Cikkében a The Race megjegyzi, az Aston Martinnál a Vantage utcai változatát alakították át biztonsági autóvá. Teljesítménye valóban alacsonyabb, mint a Mercedes-AMG GT Black Seriesé, a különbség valamivel kevesebb mint 200 lóerő.