2024.07.25.

Változtattak a biztonsági autós szabályon az F1-ben

Fotó: Getty Images / Red Bull Content Pool

A részben botrányba fulladó Forma-1-es Abu-dzabi Nagydíj után fontos részletet tisztázott a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a biztonsági autó alkalmazására vonatkozó szabállyal kapcsolatban.

Vitatott versenyigazgatói döntéssel zárult a 2021-es Forma-1-es szezon, egyúttal dőlt el az Abu-dzabi Nagydíjon a világbajnoki cím sorsa Max Verstappen és Lewis Hamilton között, a holland javára. Az azóta a pozícióból menesztett Michael Masi határozása nyomán a szezonzáró verseny újraindítását megelőzően csak azok az autók vehették vissza a körüket, melyek Hamilton és Verstappen között voltak. Ezt kihasználva a Red Bull versenyzője – a friss gumikon – simán megelőzte mercedeses ellenfelét az utolsó körben.

Miután kipattant a botrány, kiderült, hogy a biztonsági autó alkalmazásával kapcsolatban nem fogalmazott egyértelműen a Sportszabályzat idevágó passzusa, mely eddig a kétértelmű „valamennyi” kifejezést használta, ami valóban jelentheti azt, hogy minden lekörözött autónak vissza kell vennie a körét az erre utaló üzenet megjelenése után, illetve azt is, hogy csak azok egy részének. A Motorsport.com azonban kiszúrta, hogy módosították az ominózus 55.13-as cikkelyen, és immár egyértelműen azt írja, hogy minden lekörözöttnek vissza kell vennie a körét az újraindítás előtt.

A 2022-es Sportszabályzat kedden megjelent ötödik kiadásában azt is tisztázták, hogy a versenyzők nem vehetik le overalljukat a leintés után, viselniük kell azt tévéinterjúk és a dobogóceremónia során is. Csupán annyit tesz lehetővé az előírás a dobogósok számára, hogy a nyakrésznél kibontsák a tépőzárat és szétcipzározzák, vagyis derékig sem „vetkőzhetnek le”. Az érintettek a versenyt követő sajtótájékoztatón is kizárólag a csapatruházatban jelenhetnek meg.

Mint ismert, tavaly a Brazil Nagydíj hétvégéjén 50 ezer eurós pénzbüntetést szabtak ki Verstappenre, amiért hozzáért Hamilton Mercedesének hátsó szárnyához. A további hasonló esetek megelőzése végett új szabályt alkottak, miszerint a versenyzők semmilyen módon nem zavarhatják meg a Parc Fermé-protokollt.

Az előző hónapban bemutatott, a nem teljes versenytávra érvényes pontkiosztásokon is változtattak, amiket a Belga Nagydíjon történthez hasonló botrányok elkerülése érdekében vezettek be. Így 50-75%-os teljesített versenytáv esetén a negyedik helyezett 9 helyett 10 pontot kap, a hetedik helyezett pedig 5 helyett 4-et. A módosítás után a vonatkozó pontozás a következőképpen fest: 19-14-12-10-8-6-4-3-2-1.

A piros zászlós periódusokat követő újraindítások esetében kikötötték, az újraindítás módjáról legalább egy perccel azelőtt értesíteni kell a csapatokat, hogy az autók elhagyhatják a boxutcát. Korábban nem határoztak meg konkrét időintervallumot az álló-, illetve gördülőrajtról szóló értesítésre.

A változások már a hétvégi Bahreini Nagydíjon életbe lépnek, amivel kezdetét veszi a 2022-es idény.