2025.01.16.

Rejtőzködés csúcsra pörgetve: számokban az F1-es tesztek

Fotó: Pirelli

Hat tesztnap áll a Forma-1-es mezőny mögött, mielőtt Bahreinben elrajtolna a 2022-es szezon minden idők egyik, ha nem a legnagyobb szabályváltozás-hullámát követően. A teszt viszont ezúttal még annyit sem árult el a csapatok közötti erőviszonyokról, mint a korábbi években – így csak a jövő héten fog kiderülni, melyik gárda rejtőzködött a leginkább sikeresen „a maszk mögött”.

A korábbi évekkel ellentétben – a szabályváltozásokra való tekintettel – két háromnapos teszt állt a Forma-1-es csapatok rendelkezésére a 2022-es szezon előtt. Mivel azonban az időeredmények önmagukban mindennek mondhatóak, csak éppen reprezentatívnak nem, így csak az összesített eredményeknek szentelünk figyelmet – bár konkrét erősorrendet alapozni erre nettó botorság lenne.

Barcelona: Csak a Ferrari 400 felett

Az első három napban négy csapat tűnt igazán erősnek, a Mercedes, a Red Bull, a Ferrari és a McLaren. Körszámok tekintetében messze a Ferrari bizonyult a legjobbnak: Charles Leclerc és Carlos Sainz összesen 439 kört teljesített, míg Lewis Hamilton és George Russell 392-t, Lando Norris és Daniel Ricciardo 365-öt, a címvédő Max Verstappen és Sergio Pérez pedig 358-at.

Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

Az első hét nagy vesztesének tekinthető az Alfa Romeo és a Haas, a műszaki hibák sokasága miatt ugyanis csak 175, illetve 160 környi tapasztalatot sikerült gyűjteni, ami részben – motorbeszállítóként – a Ferrarinak is rossz hír. Ugyanakkor az Alpine-nál sem lehetnek maradéktalanul elégedettek a 264 körrel, amiben jelentősen közrejátszott, hogy a harmadik reggelen Fernando Alonso alatt elfüstölt a technika.

A barcelonai teszt legfőbb érdekességét azonban kétségkívül a delfinezés újbóli megjelenése szolgáltatta, már csak azért is, mert a jelenséggel a legtöbb csapat azóta sem tudott megbirkózni – ebből a szempontból márpedig az idő kulcsfontosságú lesz, hiszen aki hamarabb talál megoldást a problémára, előnybe kerülhet, legalábbis a szezon kezdeti szakaszában.

A barcelonai tesztsorozat összesített végeredménye:

Fotó: Pirelli

Bahrein: Lábon lőtt McLaren, vb-riválisok fej-fej mellett

Amíg az első héten kifejezetten jónak tűnt a McLaren, a második háromnapos teszt során sorra jelentkeztek a gondok a wokingiaknál. Visszajelzések szempontjából már önmagában az óriási hendikepp volt, hogy Daniel Ricciardo betegsége miatt csak Lando Norrisszal tudták gyűjteni az adatokat, viszont a bajt csak tetézte, hogy az ifjú brit sem tudott problémamentesen dolgozni: a fékproblémák alaposan megnehezítették a dolgát, ráadásul a pótalkatrészeket a nagy-britanniai bázisról várták a sivatag kellős közepén.

Ez a körszámokon is meglátszott: 199-cel messze a McLaren abszolválta a legkevesebb kört, de a Haas (253), a Williams (258) és az Alpine (299) sem tudta 300 fölé kapaszkodni. A lista élén ezúttal a Mercedes (384) és az AlphaTauri (370) végzett, míg a Ferrari (349) a harmadik helyre esett vissza, alig néhány körrel megelőzve a teljesítményben is meglepően erősnek tűnő Alfa Romeót (343) és az Aston Martint (339).

Ígéretesnek tűnik a bajnoki küzdelem szempontjából, hogy a két nagy rivális, a Mercedes és a Red Bull is egy jelentősen módosított autót küldött pályára Bahreinben, igaz, utóbbi két nap késéssel. A brackley-iek a W13-ast lényegében oldaldoboz nélkül küldték pályára, míg az energiaitalosok jócskán átalakították az oldalszekrényt – például az eddiginél is mélyebb alágvágást és keskenyebb felső részt kapott.

Az átépített RB18-cal Max Verstappen futotta a hét leggyorsabb körét 1:31.720-szal, de az majd csak a szezonnyitón derül ki, hogy ennek mekkora jelentősége lesz. Sokat elárul az idők irrelevanciájáról, hogy Mick Schumacher az eggyel keményebb, használt C4-es gumikon alig több mint fél másodperccel maradt el a Haas volánja mögött.

A bahreini tesztidőszak összesített végeredménye:

Fotó: Pirelli

Napokon belül pedig Bahreinben kezdődik a szezon, a – jelenleg – 22 futamból álló világbajnoki sorozat nyolc hónapon át, egészen november 20-áig tart, az utolsó állomás pedig az előző évekhez hasonlóan Abu-Dzabi lesz.