2024.10.07.

Ezzel a problémával küzd a legtöbb F1-es csapat

Fotó: Pirelli

Már a barcelonai teszt első napján régi-új problémával szembesültek a Forma-1-es csapatok: az ún. delfinezés hepehupásabb pályákon komolyabb kárt is tehetnek az autókban.

Érdekes, de semmiképpen sem ismeretlen jelenség ütötte fel a fejét a barcelonai teszt első napjaiban, amivel már a szaksajtó is kiemelten foglalkozik. Az 1980-as években – amikor utoljára voltak szívóhatású autók a Forma-1-ben – is bőven okozott fejfájást a csapatoknak a „porpoising” jelenség, vagyis a „delfinezés” – írják az F1.com-on.

Ez menetközbeni pattogó, hullámzó mozgás formájában nyilvánul meg magas tempónál. Ennek oka aerodinamikai: a padlólemez elülső éle, esetleg az első szárny ugyanis egyre közelebb ér az aszfalthoz, aminek hatására a rá ható leszorítóerő megnő. Folyamatosan erősödik eközben a szívóhatás is, mivel a levegő a zsugorodó réseken egyre gyorsabban áramlik át.

Így emelkedik a nyomáskülönbség az alsó és felső felületek között, ami tovább növeli a leszorítóerőt is. Hatására a terhelés nagy része felszabadul, ezzel pedig a szívóhatás újra érvényesül. A folyamat ráadásul ciklikusan ismétlődik, amíg nem jön egy kanyar – ez akár a padlólemezben is kárt tehet, sőt, a hepehupásabb, esetleg úthibás pályákon ennek kockázata hatványozott.

A probléma most azért okozhat fejtörést, mert a szélcsatornás szimulációk során nem jelent meg a delfinezés. Azért is fordulhatott elő ez, mert a szélcsatornában a görgők legmerevebb szalagja is a valós körülményeknél rugalmasabb felületet biztosít, így a rugók és a lengéscsillapítók dinamikáját közel sem lehet pontosan modellezni.

A The Race értesülései szerint a McLarennél, az Aston Martinnál és a Haasnál jelentett igazán problémát a fel-le hullámzó mozgás, de az Alfa Romeónak is meggyűlt vele a baja. Maga a jelenség pedig a legtöbb csapatnál megfigyelhető, az alábbi felvételen például a Ferrari autója „pattog”.